(gambar: wabak ASF yang merebak di wilayah China)

Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan (Maqis) telah diarahkan untuk mengukuhkan operasinya kawalan kuarantin di pintu masuk ke negara melalui udara dan laut.

Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) berkata pelancong tidak dibenarkan membawa produk haiwan ke Malaysia.

Ini disebabkan oleh wabak besar Afrika Fever (ASF) di China pada bulan Ogos, yang telah merebak ke banyak wilayah.

Ketua Pengarah DVS Datuk Dr Quaza Nizamuddin Hassan Nizam berkata pelancong tidak dibenarkan membawa produk haiwan dan warganegara China juga dinasihatkan untuk tidak melawat mana-mana ladang babi di Malaysia.

“Ladang-ladang babi juga dinasihatkan untuk meningkatkan biosecurity ladang mereka sebagai langkah pencegahan.

“DVS juga akan meningkatkan kawalan dan pemeriksaan ke atas ladang babi di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan Jumaat.

Dr Quaza berkata wabak ASF di China membimbangkan selepas virus itu ditemui dalam produk daging babi dari negara yang dibawa masuk ke negara lain.

DVS telah mengharamkan import sosej sosej, daging babi yang dihiris, daging bakar dan enzim babi dari China ke Malaysia.

Sejak 12 Nov, import hanya dibenarkan untuk produk daging babi yang dipasarkan melalui tin saja dari China yang telah menjalani proses peninjauan, proses panas tinggi dan rawatan tinggi tekanan semasa memasak.

Virus ini boleh hidup selama sejam jika ia diproses pada suhu 60 ° C selama 20 minit, bertahan selama seminggu jika dibiarkan pada suhu antara 25 ° C hingga 37 ° C, dan boleh bertahan selama bertahun-tahun jika disimpan pada suhu 4 ° C atau beku.

“Jepun, Taiwan, Korea Selatan dan Thailand telah menguatkan operasi kawalan kuarantin mereka di tempat masuk setelah mengetahui virus dalam produk daging babi yang dibawa masuk ke negara mereka dari China.

“Thailand juga telah mengharamkan import daging babi dan daging babi ke negara ini,” kata Dr Quaza, sambil menambah bahawa virus ASF dapat bertahan lama dalam daging babi mentah, daging babi yang disimpan dan sisa daging babi.

Pada 20 Disember, virus ASF ditemui dalam sosej daging babi dari China, dibawa oleh pelancong ke Taiwan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaohsiung.

Virus itu juga dijumpai dalam sosej daging babi yang dibungkus vakum dari China di Jepun. Insiden tersebut dilaporkan pada 24 Oktober.

Korea Selatan juga menemui virus dua kali dalam produk ternakan dari China.

Sementara itu di Chiang Rai, Thailand, sosis daging babi yang dibawa oleh pelancong China juga didapati mengandungi virus ASF.

Di China, jumlah jumlah wabak ASF kini berada di 102 buah di China. Wabak terbaru, seperti yang disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (OIE) Dunia, ditemui pada hari-hari sebelum Krismas di wilayah Fujian, Guangdong dan Guizhou.

Di daerah Fujian, virus itu ditemui pada hari-hari kebelakangan ini di 2 ladang yang lebih besar, dengan hampir 12,000 dan hampir 6,000 babi. Di Guangdong, ladang dengan lebih daripada 6,000 babi dilanda, serta ladang belakang dengan 90 ekor haiwan.

Secara keseluruhan, kira-kira 650,000 babi mati di China sejak virus itu dikesan pada bulan Ogos. Ini termasuk mangsa yang terkena jangkitan dan haiwan yang ditangkap.

Selain diancam dengan wabak ASF, China juga memerangi penyakit haiwan asing lain (FAD) seperti penyakit kaki dan mulut (FMD) di wilayah Xinjiang di negara itu. Kes yang dilaporkan membunuh 46 babi dan menjangkiti 108 daripada 331 babi ladang. Di samping itu, China masih mempunyai demam babi klasik di sempadannya walaupun ada peningkatan dengan penggunaan suntikan. Bagaimanapun, tiada kawasan yang diisytiharkan bebas daripada penyakit itu.