Mengatakan kebohongan adalah antara perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT dan Rasul-Nya Muhammad SAW. Allah SWT berfirman,

يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وكونوا مع الصادقين

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah dengan orang-orang yang jujur ​​(Surah At-Taubah: 119)

Ia dapat difahami dari ayat di atas yang merupakan larangan untuk menjadi atau bersama dengan orang yang mengatakan dusta.

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian kepada undang-undang di atas, yang dibenarkan berbohong dalam beberapa keadaan. Salah satunya adalah perkataan suami kepada isteri atau sebaliknya.

Telah diriwayatkan dari Umm Kultsum binti ‘Uqbah radhiyallahu Ta’ala’ anha, katanya,

ما سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يرخص في شيء من الكذب إلا في ثلاث, كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول

“Saya tidak mendengar Nabi SAW memberikan pengecualian yang sedikit pun berkaitan dengan perkataan berbohong kecuali dalam tiga perkara. Rasulullah SAW bersabda,

لا أعده كاذبا, الرجل يصلح بين الناس, يقول: القول ولا يريد به إلا الإصلاح, والرجل يقول: في الحرب, والرجل يحدث امرأته, والمرأة تحدث زوجها

“Ia tidak termasuk pembohongan: (1) Jika seseorang (berbohong) untuk mendamaikan antara manusia, dia mengatakan perkataan yang tidak dimaksudkan kecuali untuk perdamaian (perbaikan); (2) Seseorang yang mengatakan (berbohong) semasa berperang; dan (3) Seorang suami yang berkata kepada isteri dan isterinya yang berkata kepada suaminya. “(HR. Abu Dawud no 4921, diadili oleh Syaikh Al-Albani)

Begitu juga dalam masalah ini ada hadith khusus yang diriwayatkan dari ‘Atha bin Yasar,’ katanya,

جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله: هل علي جناح أن أكذب على أهلي? قال: لا, فلا يحب الله الكذب قال: يا رسول الله استصلحها و أستطيب نفسها! قال: لا جناح عليك ”

“Ada seseorang yang datang menemui Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan berkata,’ Wahai Rasulullah, apakah aku bersalah jika saya berbohong kepada isteriku? ‘

Nabi SAW menjawab,’ Tidak boleh, kerana Allah SWT tidak suka berbohong.’

Orang itu bertanya lagi, wahai Rasulullah, (kebohongan yang saya katakan adalah kerana) Saya ingin berdamai dengan isteri saya dan saya ingin merasakannya. ‘

Rasulullah SAW, ada Tidak ada dosa pada kamu.’ (Diriwayatkan oleh Al-Humaidi di Musnad no 329. Hadits ini dianggap sahih oleh Al-Albani dalam Ash-Shahihah no 498)

Daripada hadis yang diriwayatkan oleh Al-Humaidi di atas, kita dapat mengetahui apa yang dibenarkan oleh isteri atau sebaliknya. Pembohongan yang dibenarkan adalah apabila seorang suami ingin menyenangkan isterinya yang “menggangu” dan menghiburkan hati. Iaitu, tidak semua pembohongan dibenarkan.

Oleh itu, apabila Nabi ditanya, “Wahai Rasulullah, apakah saya bersalah jika saya berbohong kepada isteri saya?” Rasulullah SAW menjawab, “Tidak boleh, kerana Allah Ta’ala tidak suka berbohong.”

Kata-kata Nabi SAW di atas menunjukkan bahawa berbohong kepada isterinya atau suaminya yang sah tetap menjadi najis, tetapi ada pengecualian seperti dalam hal yang disebutkan, yaitu kebohongan untuk mendamaikan hati istrinya dan tolong (menghibur) hatinya.

Sebagai contoh, seorang suami berkata kepada isterinya, “Sayangnya, anda adalah wanita yang paling cantik di dunia, jika anda suka bersuara tidak cantik.” Malah, isterinya bukanlah wanita paling cantik di dunia. Jadi, bolehkah suami memuji isterinya dengan pujian kebohongan untuk menghilangkan keinginan isterinya.

Satu contoh pembohongan yang dilarang adalah bahawa suami memotong pendapatan bahawa isteri dan suami mempunyai hak untuk membuat alasan dengan dusta. Contohnya, dia mendakwa dia mengalami masalah ekonomi atau mengalami masalah. Jadi pembohongan jenis ini adalah haram, kerana ini adalah dusta untuk tidak memenuhi kewajiban suami (yang hak isteri). Atau sebagai contoh, suami memberitahu isterinya bahawa dia pergi ke luar bandar dalam perjalanan rasmi. Malah, dia keluar dari bandar bukan kerana tugas rasmi, tetapi hanya untuk berseronok.

Wallahu a’lam.