Pengerusi SKMM Al-Ishal Ishak
( gambar BERNAMA )

Pengerusi SKMM Al-Ishal Ishak berkata suruhanjaya itu akan memulakan demonstrasi penggunaan 5G di sembilan sektor di Kedah, Perak, Pulau Pinang, Selangor, Terengganu dan Kuala Lumpur.

Projek demonstrasi 5G akan dilancarkan untuk tempoh enam bulan, mulai 1 Oktober 2019 hingga 30 Mac 2020.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkata projek itu melibatkan pelaburan awal sebanyak RM116 juta oleh lapan syarikat telekomunikasi – Maxis, Petronas, Celcom, U Mobile, edotco, Telekom Malaysia Bhd (TM), Altel dan Digi.

“Ini sejajar dengan harapan kerajaan untuk mempercepatkan peggunaan 5G untuk perniagaan di seluruh industri seperti pertanian, pendidikan, hiburan / media, penjagaan kesihatan digital, pembuatan dan pemprosesan, minyak dan gas, bandar pintar, pengangkutan pintar dan pelancongan,” katanya.

Pada bulan April, demonstrasi 5G telah dilancarkan di Putrajaya dan Cyberjaya.

Al-Ishsal berkata projek itu akan memberi tumpuan kepada memudahkan dan memupuk pembangunan ekosistem 5G holistik dan inklusif di negara ini.

“Ini akan merangsang permintaan serta penggunaan teknologi 5G untuk kedua-dua perniagaan dan pengguna.

“Kami berharap dapat mengkomersialkan beberapa kes penggunaan bermula pada suku ketiga tahun 2020,” katanya.

Al-Ishsal berkata demonstrasi kes penggunaan yang dijalankan termasuk lampu isyarat pintar, tempat letak kereta pintar, diagnosis jarak jauh, pelancongan perubatan, konsultasi perubatan jarak jauh, pertanian pintar, realiti tambahan untuk pendidikan, pengesanan kenderaan dan pengawasan video panorama video 5G 360 °.

Beliau berkata sokongan berterusan dan pelaburan dari syarikat-syarikat yang mengambil bahagian menunjukkan komitmen industri dalam mewujudkan penggunaan 5G yang kuat.

“Ini akan mengubah pelbagai industri serta memberi kesan positif kepada taraf hidup rakyat Malaysia.

“MCMC berharap kes penggunaan akan menarik lebih banyak pelaburan ke dalam pembangunan 5G di Malaysia, serta cadangan untuk meningkatkan perhubungan di seluruh negara,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Al-Ishsal berkata projek demonstrasi 5G bertujuan untuk memfasilitasi, mengembangkan dan memupuk perkembangan potensi kes penggunaan 5G dalam masa nyata.

“Dan seterusnya memacu pertumbuhan ekosistem 5G di negara ini. Ia juga bertujuan untuk mewujudkan kesedaran dan merangsang permintaan untuk penggunaan teknologi 5G, “katanya.

Selepas selesai projek demonstrasi pada 30 Mac tahun depan, kes penggunaan 5G yang berpotensi akan dikenalpasti dan tertakluk kepada pengkomersialan, katanya.

“Langkah itu dijangka memberi kesan bukan sahaja kepada daya saing ekonomi negara, tetapi juga merealisasikan aspirasi Malaysia untuk menjadi peneraju teknologi 5G di dunia,” katanya.