Krim pencerah kulit adalah berbahaya – namun perniagaan produk itu semakin berkembang disebabkan permintaan yang tinggi. Bolehkah dagangan tersebut dihentikan?

Krim, pil dan suntikan yang menjanjikan untuk mencerahkan warna kulit semakin popular, walaupun ramai yang tahu kandungannya menyalahi undang-undang. Apa yang mendorong ramai orang untuk mengabaikan risiko?

    Tidak semua produk yang berupaya mencerahkan kulit adalah haram, tetapi banyak krim dari luar EU mengandungi bahan kimia yang dilarang di bawah peraturan keselamatan. Ini termasuk merkuri dan hydroquinone – yang dengan penggunaan berpanjangan dikaitkan dengan keracunan, kerosakan kulit dan kerosakan hati dan buah pinggang – dan kortikosteroid, yang di UK adalah produk hanya boleh didapati melalui preskripsi. Penyalahgunaan krim kortikosteroid dikaitkan dengan penipisan kulit dan peningkatan peluang untuk mengidapi kanser kulit.

     Sukar untuk menentukan berapa ramai orang menggunakan pencerah kulit – melalui undang-undang atau sebaliknya tetapi di seluruh dunia, perniagaan ini sedang berkembang pesat. Pada tahun 2017, industri mencerahkan kulit global bernilai $ 4.8bn (£ 3.4bn), dan dijangka berkembang kepada $ 8.9bn pada 2027, didorong oleh kelas menengah yang semakin meningkat di rantau Asia Pasifik. Produk pencerahan kulit termasuk krim, scrub, pil dan juga suntikan yang direka untuk memperlahankan pengeluaran melanin. Kebanyakannya dicipta oleh gergasi farmaseutikal seperti Unilever, Proctor dan Gamble dan L’Oreal dan datang dengan belanja pemasaran yang besar. Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendapati bahawa 40% wanita Cina kerap menggunakan krim pencerah kulit. Jumlah itu meningkat 61% di India dan 77% di Nigeria. Ia menjadi alasan bahawa masyarakat diaspora akan dipengaruhi dengan struktur kulit yang cerah.

    Zara, 29, pembeli fesyen dari London, menerima balang yang tidak bertanda yang dihantar kepadanya daripada saudara-mara di Pakistan. “Produk itu datang dengan tiada apa-apa maklumat mengenai ramuan atau implikasi kesihatan,” katanya. “Yang lebih penting adalah bahawa matlamat akhir selepas menggunakannya adalah kulit yang lebih cerah sangat diinginkan dalam kepercayaan buta tuli.” Sebagai orang dewasa, Zara menjadi bosan dengan sikap “kolonial yang putih adalah betul'”.

     Kajian AS pada tahun 2011 mendapati bahawa wanita berkulit hitam yang lebih cerah menerima hukuman penjara yang lebih pendek daripada wanita berkulit hitam yang kulitnya lebih hitam. Pada tahun 2015, satu lagi kajian menemui bahawa penemuduga menganggap pemohon pekerjaan kulit hitam yang cerah dan Hispanik sebagai lebih pintar daripada yang berkulit hitam dengan kelayakan yang sama. Cynthia Sims, Southern Illinois University, mendapati jurang dalam peluang kerjaya antara wanita gelap dan berkulit hitam di India, manakala kajian Seattle University oleh Sonora Jha dan Mara Adelman mendapati bahawa peluang untuk wanita India berkulit gelap untuk “berdating dalam talian” adalah “seperti tidak wujud”. Kajian telah menunjukkan secara konsisten bahawa dalam pasaran yang kompetitif untuk pekerjaan dan perkahwinan, kulit yang lebih cerah mempunyai kelebihan.

Kesan Sampingan Hydroquinone

Mari kita jelaskan ini, Hydroquinone [C6H4 (OH) 2] adalah kimia toksik. Adakah anda tahu apa yang biasa antara pemprosesan filem hitam dan putih, pembuatan getah, dan pewarna rambut? mereka semua menggunakan hydroquinone untuk pengeluaran mereka. Bahan kimia keras yang digunakan dalam proses pembuatan terdapat dalam krim pemutih kulit. Itu sepatutnya membuatkan anda menyedari betapa berbahayanya krim ini. Bahan kimia dikatakan mempunyai sifat pelunturan yang efisien. Ia juga dikenali untuk melambatkan pembentukan enzim, tyrosinase, yang seterusnya membawa kepada pengurangan melanin yang dihasilkan.

    Para saintis masih belum menemui potensi risiko kesihatan yang berpotensi akibat hydroquinone tetapi mendapati bahawa hydroquinone adalah sitotoksik, yang bermaksud ia adalah toksik kepada sel. Hidroquinone juga mempunyai sifat mutagenik yang bermaksud ia boleh menyebabkan perubahan genetik dalam badan anda. Juga, hydroquinone yang paling berbahaya telah dijumpai karsinogenik, iaitu penyebab kanser. Bahan kimia ini juga mampu meningkatkan risiko komplikasi yang disebabkan oleh gangguan tiroid, penyakit hati, dan disfungsi adrenal. Negara-negara seperti Eropah, Jepun, dan Australia telah mengenakan larangan ke atas hydroquinone untuk dijual sebagai pemutih kulit.

Bercakap tentang Merkuri

Merkuri adalah sejenis bahan kimia yang biasa terdapat dalam pelbagai krim pencerah kulit. Kembali pada 2013, FDA mengeluarkan notis di mana mereka meminta orang ramai untuk melarang penggunaan krim yang mengandungi merkuri.

    Merkuri membawa kepada keracunan mercuric. Kimia sangat mudah diserap ke dalam badan. Tetapi masalahnya terletak pada pemindahannya dari badan. Jika anda menggunakan krim yang mengandungi merkuri, maka anda mungkin mendapat ruam kulit, perubahan warna kulit, dan mungkin menyebabkan parut. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menggunakan krim pemutih kulit yang mengandung merkuri boleh mengakibatkan kerosakan hati dan sistem saraf. Merkuri juga boleh menyebabkan kemurungan dan juga mengganggu pertumbuhan mental kanak-kanak.