Presiden Perancis Emmanuel Macron menyebut bencana kebakaran hutan di Amazon adalah krisis antarabangsa , serta mendesak agar negara-negara G7 turut membincangkan permasalahan itu dalam pertemuan dalam masa terdekat ini.

“Rumah kami terbakar, secara am nya.hutan hujan Amazon adalah paru-paru yang menghasilkan 20 peratus oksigen planet kita dan kini sedang membakar. Ini adalah krisis antarabangsa,” kata Macron di Twitter, Khamis 22 Ogos 2019.

“Anggota Sidang Kemuncak G7, mari kita bincangkan isu kecemasan ini sebagai isu pertama dalam dua hari,” katanya.

Sebelum Macron, Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres juga telah menyatakan keprihatinannya terhadap kebakaran hutan di Amazon, yang telah menyebabkan asap tebal yang merangkumi sejumlah bandar di Brazil.

“Di tengah-tengah krisis iklim global, kita tidak boleh menanggung lebih banyak kerosakan kepada sumber utama oksigen dan biodiversiti kita,” tulisnya di Twitter.

“Amazon mesti dilindungi,” katanya.

Berdasarkan data satelit yang disusun oleh agensi penyelidikan ruang Brazil, terdapat kenaikan sehingga 83 peratus berbanding kebakaran hutan untuk tempoh yang sama tahun lepas.

Dilaporkan oleh AFP pada hari Selasa 20 Ogos 2019, hampir 73,000 kebakaran hutan dicatatkan di Brazil dari Januari hingga Ogos. Jumlah itu meningkat berbanding 39,759 pada tahun sebelumnya.

Sementara itu, Presiden Brazil, Jair Bolsonaro menuduh organisasi bukan kerajaan (NGO) sebagai pihak yang bertanggungjawab menimbulkan kebakaran hutan Amazon.

Bolsonaro menuduh tindakan itu sengaja dilakukan untuk merosakkan imej kerajaannya. Tetapi tuduhan itu disampaikan oleh presiden tanpa bukti.

Keadaan siang hari di Sao Paulo akibat dari kebakaran hutan amazon

“Jenayah telah berlaku, kerana semua yang mereka minta adalah wang,” kata Bolsonaro di Facebook Live, seperti yang dipetik oleh Reuters dan BBC.

Kebakaran menyelubungi Sao Paulo menghalang cahaya matahari

Tetapi tuduhan itu segera ditolak oleh NGO, yang mendakwa bahawa kenyataan Bolsonaro hanya menggunakan NGO sebagai perisai untuk menyembunyikan perobohan hutan hujan tropika terbesar di dunia.

“Komen-komen ini sakit dan sedih. Pembakaran dan peningkatan penebangan hutan adalah hasil dari dasar anti-alam sekitar,” kata Marcio Astrini, penyelaras polisi awam Greenpeace Brazil.

Perancis akan menjadi tuan rumah pertemuan negara-negara G7 yang terdiri daripada AS, Britain, Perancis, Jerman, Itali, Jepun dan Kanada. Mesyuarat tahun ini diadakan di bandar peranginan Biarritz.